Jakie są najczęstsze przyczyny bólu mięśni i stawów oraz jak je leczyć?

Opublikowano: 22 maja 2023

Przeciążenia, urazy i przetrenowanie to jedne z głównych przyczyn powstawania bólu mięśniowo-stawowego. Może to być objaw choroby zwyrodnieniowej lub reumatoidalnego zapalenia stawów. Leczenie dostosowane jest do przyczyn powstawania bólu i jest to zwykle masaż, fizjoterapia, ale także konieczność stosowania leków przeciwzapalnych. Dowiedz się więcej o przyczynach bólu mięśni i stawów oraz jak się z nimi uporać.

Jakie są najczęstsze przyczyny bólu w mięśniach i stawach?

Bóle mięśni, stawów czy kości to częsta przyczyna wizyt u lekarza pierwszego kontaktu. Przeważnie uciążliwości pojawiają się kręgosłupie szyjnym, lędźwiowym odcinku kręgosłupa oraz w kończynach górnych i dolnych. Przyczyn powstawania dolegliwości jest wiele, ale efekt jest zwykle bardzo podobny, czyli utrudnienie codziennego funkcjonowania.

Najczęstsze powody bólu mięśni:

• Uraz mięśni – podczas treningu wykonujesz szybkie i powtarzalne ruchy, np. na siłowni, podczas gry w piłkę nożną czy tenisa. W takich sytuacjach może dojść do nadwyrężenia mięśni i pojawienia się siniaków.
  • Ostre infekcje wirusowe – grypa, przeziębienie, różyczka, ospa wietrzna to najczęstsze dolegliwości, które wpływają na osłabienie organizmu i bóle mięśniowo-stawowe.
  • Choroby reumatyczne – zapalenie wielomięśniowe, zapalenie skórno-mięśniowe, fibromialgia, polimialgia reumatyczna i reumatoidalne zapalenie stawów.
  • Borelioza – rumień wędrujący, złe samopoczucie, gorączka, bóle głowy i mięśni, które pojawiają się w ciągu kilku dni lub tygodni po ugryzieniu przez kleszcza. Dolegliwości bólowe i zapalenie stawów pojawiają się w późniejszym stadium choroby.
  • Zespół przewlekłego zmęczenia – ból mięśniowy i uczucie ogólnego zmęczenia, które utrzymują się przez minimum pół roku. Pojawiają się stany przed gorączkowe, zawroty i bóle głowy, a także zasłabnięcia.

Warto zaznaczyć, że istnieją jeszcze innego rodzaju przyczyny bólu mięśni i stawów, jak np. zespół niespokojnych nóg czy zapalenie kaletki maziowej. W każdej z tych sytuacji należy skonsultować się z lekarzem, który zaplanuje leczenie.

Jak poradzić sobie z bólem mięśni i stawów?

Kluczem do zaplanowania leczenia, jest znalezienie przyczyny powstawania bólu stawów i mięśni. Wówczas możliwe jest podjęcie działań mających na celu jego zwalczenie. Istotne dla zdrowia jest, aby regularnie uprawiać aktywność fizyczną, która wzmocni mięśnie i stawy. Co więcej, ruch pomoże w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Pamiętaj, aby w trakcie aktywności fizycznej odpowiednio podnosić ciężary i we właściwej pozycji. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych kontuzji.

W przypadku bólu stawów można działać miejscowo. Żele, plastry na ból stawów i maści często są skutecznym sposobem, aby pozbyć się problemu. Preparaty powinny zawierać substancje o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym.

Częstym wyborem osób borykających się z problemami mięśni i stawów są leki przeciwbólowe bez recepty i na receptę. Zwalczają ból, ale także jego przyczynę, czyli stan zapalny. Należy jednak przestrzegać wytycznych, co do stosowania opisanych na ulotce lub zaleceń lekarza.

Fizjoterapia na ból mięśni i stawów

Wiedza na temat ludzkiego ciała pomaga zwalczyć wiele przykrych dolegliwości. Połowa naszej populacji zmaga się z dysfunkcjami stawu skroniowo-żuchwowego. Ból szczęki podczas jedzenia, szerokiego otwierania ust czy ziewania bywa uciążliwy w codziennym życiu. Osoby z tego rodzaju problemami sięgają po pomoc chirurga. Często jednak warto wybrać się na fizjoterapię stawu skroniowo-żuchowego, co pomoże zażegnać większość dysfunkcji. Dowiedz się więcej na: https://fizjokinetic.com/metody/fizjoterapia-stawu-skroniowo-zuchwowego.

Ból mięśni i stawów to popularny problem dla znacznej części populacji. Czasami to wynik treningu, kontuzji podczas uprawniania sportu, ale także wirusów i bakterii, które prowadzą do różnego rodzaju chorób. Każdy przypadek jest nieco inny, dlatego warto sprawę skonsultować z lekarzem lub od razu wybrać się do fizjoterapeuty. Często pomóc może maść, żel lub tabletki przeciwbólowe. Jeśli jednak problem trwa kilka dni i obniża Twój komfort życia, nie odkładaj decyzji o wizycie u specjalisty. W końcu chodzi o Twoje zdrowie.